Snarveier
Hopp til navigasjon
Hopp til søk
Hopp til hovedinnhold
Slå på/av skjermleservennlig versjon
Praktiske opplysninger fra offentlige etater
Skriv ut siden

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge. Forbrukerrådet driver påvirkningsarbeid og forsøker å dyktiggjøre forbrukere gjennom informasjon, råd og veiledning. I tillegg gir rådet bistand til enkeltforbrukere.

Alle tjenestene er innrettet som ”hjelp til selvhjelp”. Det betyr at du selv, via Forbrukerrådets hjelpemidler, skal kunne finne en løsning på saken. Dersom saken ikke løser seg etter kontakt med selger, har du mulighet til å sende saken inn til ditt regionale Forbrukerråd, som vil kunne behandle klagen.

Forbrukerrådet behandler klagesaker på disse områdene:

  • Kjøpsloven (f.eks. kjøp mellom privatpersoner)
  • Forbrukerkjøpsloven (f.eks. kjøp fra butikk)
  • Håndverkertjenesteloven (f.eks. bruk av rørlegger i hjemmet)
  • Angrerettloven (f.eks. angre kjøp foretatt over Internett/telefon)

På områder utover disse, kan Forbrukerrådet bare gi generelle råd og veiledning.

Har du kjøpt en vare eller tjeneste fra en næringsdrivende i et EU/EØS-land og det oppstår en tvist, kan Forbruker Europa hjelpe deg videre.  

Tips en venn

Tips en venn om denne siden på epost
 
 

Kontaktinformasjon

Telefon : 23 400 500

Internett : www.forbrukerradet.no

 

Mer info