Snarveier
Hopp til navigasjon
Hopp til søk
Hopp til hovedinnhold
Slå på/av skjermleservennlig versjon
Praktiske opplysninger fra offentlige etater
Skriv ut siden

Sykdom når du er arbeidstaker

  • Egenmelding »

    Som arbeidstaker har du rett til egenmelding, det vil si selv å melde fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom uten å legge frem legeerklæring. Hovedregelen er at rett...

  • Sykmelding »

    Er du syk utover de tre kalenderdagene du kan levere egenmelding for fravær fra jobben, må du kontakte lege for å få sykmelding. Dersom legen mener at sykmelding er nødvendig, skriver legen ut en s...

  • Sykepenger »

    Hvis du mister inntekt på grunn av sykdom, kan du ha rett til sykepenger. Det er et vilkår at du har vært ansatt i minst fire uker før du blir sykmeldt. Du kan få sykepenger i maksimum 52 uker...